Znak sprawy: MZD 71/GI/2007
MIEJSKI
ZARZĄD DRÓG
W OSTROWIE WIELKOPOLSKIM
OPIS
PRZEDMIOTU ZAMÓWIENIA
SPIS TREŚCI
1. WYMAGANIA
DLA PROJEKTOWANEJ INWESTYCJI
2. MATERIAŁY,
METODY BADAŃ I METODY OBLICZEŃ
4. wykonanie
OPRACOWAŃ PROJEKTOWYCH
5. kontrola
jakości OPRACOWAŃ PROJEKTOWYCH
6. odbiór
OPRACOWAŃ PROJEKTOWYCH
(realizacja przebudowy przez GDDKiA)
Przedmiotem niniejszego Opisu przedmiotu zamówienia są wymagania
dotyczące wykonania i odbioru
dokumentacji rozbudowy ulicy Kaliskiej w
ciągu drogi nr 25 (od Al. Słowackiego
do węzła obwodnicy Ostrowa Wielkopolskiego na S 11)
Teren objęty
dokumentacją projektową pokazano na Załączniku - plan orientacyjny.
W skład zamawianej dokumentacji projektowej wchodzą następujące opracowania projektowe, które są przedmiotem niniejszego Opisu przedmiotu zamówienia:
- |
Mapa do celów
projektowania dróg, |
- |
Dokumentacja geodezyjna i kartograficzna związana z
nabywaniem nieruchomości (projekty podziału nieruchomości) i z czasowym
korzystaniem z nieruchomości, |
- |
Dokumentacja formalno-prawna niezbędna w celu nabywania
nieruchomości i nabywania praw do czasowego korzystania z nieruchomości, |
- |
Część ruchowa - Projekt organizacji ruchu na czas budowy oraz projekt stałej organizacji ruchu, |
- |
Projekt budowlany, |
- |
Materiały projektowe do uzyskania opinii, uzgodnień i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi, w tym opinii Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków (opinia archeologa), |
- |
Projekt wykonawczy przebudowy, |
- |
Dokumentacja przetargowa, |
- |
Kosztorys
inwestorski, |
- |
Materiały do
uzyskania decyzji środowiskowej, |
- |
Materiały do
decyzji lokalizacyjnej z projektami podziału, |
- |
Przekroje
geologiczne (należy wykonać badania geologiczne) |
- |
Materiały do
zgłoszenia przebudowy oraz zgłoszenie przebudowy we właściwym Urzędzie |
1.1.1. a) Ogólna charakterystyka projektowanej
przebudowy
a)
klasa drogi GP
b)
Vp=70km/h
droga dwujezdniowa
c)
pasy ruchu – 3,50 m
d)
przekrój poprzeczny: uliczny ze ściekami przykrawężnikowymi oraz drogowy
z opaskami bitumicznymi 0,5 m i poboczem gruntowym 1,5 m
e)
przewidzieć rozbudowę skrzyżowania Al. Słowackiego z ul. Kaliską wraz z
sygnalizacją świetlną
f)
zaprojektować nowe skrzyżowanie dla działalności gospodarczej zgodnie z
planem zagospodarowania przestrzennego (skanalizowane z sygnalizacją świetlną)
g)
obsługa terenu przyległego –
drogi dojazdowe wg potrzeb
h)
zapewnić właściwe powiązanie projektu z obwodnicą Ostrowa Wlkp. S11
i)
rozwiązania projektowe
na roboczo uzgodnić w GDDKiA w Wydziale Brd i Zarządzania Ruchem (Z-2) i
Wydziale Dokumentacji (P-2) oraz w Miejskim Zarządzie Dróg w Ostrowie
Wielkopolskim.
(realizacja przebudowy przez Miejski Zarząd Dróg w Ostrowie Wielkopolskim)
Przedmiotem
niniejszego Opisu przedmiotu zamówienia są wymagania dotyczące wykonania
i odbioru dokumentacji projektowej budowy ulicy Witosa (od ul. Kaliskiej do ul. Nowa Krępa) wraz
ze
skrzyżowaniem z ulicą Kaliską w Ostrowie Wielkopolskim
W skład zamawianej dokumentacji projektowej wchodzą następujące opracowania projektowe, które są
przedmiotem niniejszego Opisu przedmiotu zamówienia:
- |
Mapa do celów
projektowania dróg, |
- |
Dokumentacja formalno-prawna niezbędna do czasowego
korzystania z nieruchomości, |
- |
Projekt stałej organizacji ruchu, |
- |
Projekt budowlany (droga i kanał deszczowy), |
- |
Materiały projektowe do uzyskania opinii, uzgodnień i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi, w tym opinii Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków (opinia archeologa), |
- |
Projekt wykonawczy budowy (droga i kanał deszczowy), |
- |
Dokumentacja przetargowa, |
- |
Kosztorys
inwestorski, |
- |
Materiały do
uzyskania decyzji środowiskowej, |
- |
Przekroje
geologiczne (należy wykonać badania geologiczne) |
- |
Materiały do
wniosku o pozwolenie na budowę oraz uzyskanie pozwolenia na budowę. |
a)
klasa drogi Z (przebieg zgodny z planem zagospodarowania przestrzennego)
b)
droga dwujezdniowa (od ul. Kaliskiej do ronda wewnętrznego)
droga jednojezdniowa (od ronda wewnętrznego do ul. Nowa Krępa),
szer. 7,0 m
c)
przewidzieć sygnalizację świetlną na skrzyżowaniu ul. Witosa i ul. Nowa
Krępa
d)
zapewnić właściwe powiązanie projektu z drogą krajową nr 25 -
zaprojektować nowe skrzyżowanie zgodnie z planem zagospodarowania
przestrzennego (skanalizowane z sygnalizacją świetlną)
e)
projektowana ulica przecina poprzecznie spływ wód powierzchniowych
istniejącymi rowami – konieczna współpraca z „Wodkan” SA oraz możliwa
konieczność wykonania przepustów,
f)
rozwiązania projektowe
na roboczo uzgodnić w GDDKiA w Wydziale Brd i Zarządzania Ruchem (Z-2) i
Wydziale Dokumentacji (P-2) oraz w Miejskim Zarządzie Dróg w Ostrowie
Wielkopolskim.
Przedmiotem niniejszego Opisu przedmiotu zamówienia są
wymagania dotyczące wykonania i odbioru dokumentacji projektowej budowy
sygnalizacji świetlnej
-
na skrzyżowaniu Al. Słowackiego z ul. Kaliską (z uwzględnieniem ul. Brackiej i
ul. Nowa Krępa)
-
na skrzyżowaniu ul Kaliskiej i ul. Witosa
- na skrzyżowaniu ul. Witosa i Nowa Krępa
1.1. Wymagania dla sterownika sygnalizacji świetlnej
1.1.1. Sterownik powinien zapewniać pełną realizację zadań przewidywanych w programie sygnalizacji zawartym w dokumentacji projektowej oraz być przystosowany do współpracy z eksploatowanym przez Zamawiającego centralnym systemem monitorowania, sterowania i zbierania pomiarów ruchu ViewIT. Sterownik powinien spełniać wymagania określone w PN-IEC 439-1+AC:1994 (PN-91/E-05160.01), PN-IEC 60364-4-443:1999 (PN-93/E-05009.443), EN 12675:2000E oraz „Instrukcji o Drogowej Sygnalizacji Świetlnej”
1.1.2. Sterownik musi być wyposażony w następujące układy kontrolno-zabezpieczające:
nadzór wszystkich nadawanych sygnałów sterujących
nadzoru napięć w torach wszystkich sygnałów wyjściowych
wykrywania kolizji sygnałów zielonych w grupach kolizyjnych
wykrywania naruszeń czasów międzyzielonych
nadzoru napięcia zasilania
nadzoru pracy zdalnej
1.1.3. Sterownik należy wyposażyć w:
dostępne z zewnątrz i zdalne odpowiednio zabezpieczone przed osobami niepowołanymi przełączniki umożliwiające wyłączenie i załączenie sterownika, wprowadzenie go w tryb pracy awaryjnej (sygnał żółty migający) lub zmianę programu w zależności od potrzeb,
modem kablowy, router IP z wbudowaną funkcją firewalla i VPN oraz moduły komunikacji z centralnym systemem monitorowania i sterowania ViewIT eksploatowanego przez Zamawiającego
funkcjonujące niezależnie od siebie 32 bitowe mikrokomputery sterowania i nadzoru
moduły pomiarów napięć i prądów w obwodach wykonawczych
wbudowany interfejs obsługi w postaci wyświetlacza i klawiatury
wbudowany port komunikacyjny umożliwiający podłączenie terminala diagnostycznego w postaci komputera typu Notebook
moduł obsługujący przyciski dla pieszych, o których mowa w pkt. 1.1.7.
funkcję przyciemniania polegającą na zmniejszaniu napięcia sterującego sygnalizatorami do nap. ok. 170 V, zgodnie z zegarem astronomicznym zaimplementowanym w sterowniku sygnalizacji świetlnej
1.1.4. Sterownik musi umożliwiać:
ciągły pomiar napięcia zasilania sterownika – spadek napięcia zasilania poniżej zadanego progu napięcia powinien skutkować wyłączeniem sygnalizacji, powrót poprawnej wartości napięcia powinien spowodować automatyczne załączenie sygnalizacji z wykorzystaniem programu startowego (zgodnie z Instrukcją o Drogowej Sygnalizacji Świetlnej)
dynamiczne deklarowanie wartości progów kontroli prądowej sygnału czerwonego dla wszystkich grup sygnałowych. Spadek mocy pobieranej w kanale poniżej zadeklarowanego progu powoduje przejście sterownika w tryb pracy awaryjnej, a informacja przyczynie zaistnienia takiej sytuacji powinna być niezwłocznie zapisana w automatycznym dzienniku zdarzeń, wyświetlaczu panelu sterowania oraz odpowiedniej karcie (module) wykonawczej
przechowywanie w logach informacji o min. 1500 wykrytych zdarzeniach i awariach
realizować dowolnie definiowane ciągłe w czasie pomiary ruchu
eliminację stanów sygnalizacji niebezpiecznych dla ruchu w czasie < 300 ms
1.1.5. Sterownik musi posiadać obudowę zabezpieczoną przed dostawaniem się kurzu i wilgoci, zabezpieczającą przed uszkodzeniami mechanicznymi (klasa co najmniej IP54)
1.1.6. sterownik musi mieć możliwość włączenia do systemu monitoringu eksploatowanego przez Zamawiającego zarówno w Miejskim Zarządzie Dróg, jak i w Powiatowym Zarządzie Dróg i w siedzibie przedsiębiorstwa konserwującego sygnalizację świetlną.
1.1.7. Elementami detekcyjnymi dla pieszych powinny być przyciski z funkcją informowania użytkownika o czasie pozostałym do zapalenia się dla niego światła zielonego - sterownik musi obsługiwać takie rozwiązanie
1.2. Wymagania odnośnie metody transmisji pomiędzy sterownikiem a centralnym systemem monitoringu i sterowania
1.2.1. Sterownik musi realizować funkcje klienta TELNET oraz klienta DHCP
1.2.2. Sterownik musi posiadać statyczny adres IP (otrzymany od operatora sieci telematycznej) oraz MAC
1.2.3. Router musi realizować funkcję serwera DHCP, FireWalla, translacji NAT, tworzenia VPN i posiadać statyczny adres IP (otrzymany od operatora sieci telematycznej) i MAC
1.2.4. Router musi posiadać pojedynczy port WAN oraz min. dwukrotny port LAN
1.2.5. Router musi posiadać interfejsy zgodne ze standardem ethernet
1.2.6. Modem kablowy musi adoptować sieć telamatyczną telewizji kablowej do standardu ethernet
1.2.7. Należy zapewnić maksymalne bezpieczeństwo dostępu do sterownika pracującego w sieci telematycznej operatora sieci kablowej przed niepowołanym dostępem
1.2.8. Należy zaprojektować w pełni zabezpieczone łącze telekomunikacyjne z systemem monitoringu w Miejskim Zarządzie Dróg, jak i w Powiatowym Zarządzie Dróg. Przyłącze to musi spełniać wszelkie normy obowiązujące przy tego typu rozwiązaniach
Materiały wyjściowe- informacje o stanie istniejącym i potrzebach w zakresie uzupełnienia czy likwidacji zjazdów oraz ewentualnej nowej organizacji ruchu lub potrzeb w zakresie urządzeń BRD Wykonawca winien uzyskać w Rejonie w Kaliszu, w Wydziale Dróg GDDKiA Oddział w Poznaniu (dostępność komunikacyjna, SOSN, punkty referencyjne itp.), Miejskim Zarządzie Dróg w Ostrowie Wielkopolskim oraz we właściwej Komendzie Policji. Powyższe informacje należy przedstawić w formie pisemnej potwierdzone przez odpowiednią jednostkę i stanowić one mają część składową dokumentacji.
Wykonawca jest odpowiedzialny za
zorganizowanie procesu wykonywania opracowań projektowych, w taki sposób aby
założone cele projektu zostały osiągnięte zgodnie z umową.
Podstawowe obowiązki projektanta w zakresie odpowiedzialności zawodowej
oraz wymagania dla projektowanych obiektów określa ustawa prawo budowlane [1] oraz ustawa o samorządzie zawodowym.
Obiekt budowlany należy
projektować zgodnie z przepisami techniczno
budowlanymi (w tym z rozporządzeniami [1.5] i [1.6]) oraz zasadami wiedzy technicznej.
Obiekty
budowlane należy projektować tak aby zapewnić optymalną ekonomiczność budowy i
eksploatacji. Obiekty budowlane należy projektować z
zastosowaniem nowoczesnych technologii robót i materiałów.
Wykonawca
zobowiązany jest znać wszystkie przepisy wydane przez władze centralne i
lokalne oraz inne przepisy, regulaminy i wytyczne, które są w jakikolwiek
sposób związane z wykonywanymi opracowaniami projektowymi i będzie w pełni
odpowiedzialny za przestrzeganie ich postanowień podczas wykonywania opracowań
projektowych.
Wykonawca będzie przestrzegać praw patentowych i będzie w pełni odpowiedzialny za wypełnienie wszelkich wymagań prawnych odnośnie znaków firmowych, nazw lub innych chronionych praw w odniesieniu do projektów, sprzętu, materiałów lub urządzeń użytych lub związanych z wykonywaniem opracowań projektowych. Wszelkie straty, koszty postępowania, obciążenia i wydatki wynikłe lub związane z naruszeniem jakichkolwiek praw patentowych przez Wykonawcę pokryje Wykonawca.
Wykonawca będzie przechowywał przez okres co najmniej 10 lat od daty odbioru ostatecznego egzemplarz archiwalny wszystkich wykonanych opracowań projektowych z wyjątkiem opracowań projektowych dla obiektów inżynierskich, które należy przechowywać do czasu ich rozbiórki.
Wykonawca będzie stosował materiały do wykonania badań i prac projektowych, które spełniają wymagania Opisu przedmiotu zamówienia i polskich przepisów, norm i wytycznych.
Wykonawca ponosi wszystkie koszty, z tytułu zakupu, transportu, wykorzystania materiałów i inne jakie okażą się potrzebne w związku z wykonywaniem badań i prac projektowych.
Wykonawca wykona wszystkie potrzebne pomiary, badania i oceny (ekspertyzy) stanu istniejącego obiektów.
Wykonawca będzie stosował metody wykonywania pomiarów i badań przy inwentaryzacjach oraz metody obliczeń i oprogramowanie komputerowe przy ocenach stanu technicznego i pracach projektowych zgodne z wymaganiami umowy, przepisów i polskich norm. Oprogramowanie komputerowe powinno posiadać wymagane prawem licencje na użytkowanie.
Wykonawca wykona co najmniej niżej wymienione pomiary, badania i oceny (ekspertyzy). Przy ich wykonywaniu Wykonawcę będzie obowiązywał zakres, metody, sprzęt i oprogramowanie komputerowe spełniające następujące wymagania:
1. Dla przebudowy drogi
- Przekroje poprzeczne istniejącego terenu i istniejące
zagospodarowanie pasa drogowego,
- Konstrukcja i podłoże istniejącej nawierzchni drogi,
- Badania geologiczne.
2. Dla budowy drogi
- Przekroje poprzeczne istniejącego terenu i
istniejące zagospodarowanie pasa drogowego (zgodnie z planem
zagospodarowania przestrzennego)
- Badania geologiczne
3. Dla infrastruktury technicznej związanej i nie związanej z drogą
-
stan i
przydatność istniejącej kanalizacji deszczowej jeżeli występuje
-
stan i
przydatność istniejącego oświetlenia ulicznego jeżeli występuje
4. Dla Części ruchowej
-
Pomiary ruchu
na przebudowywanych skrzyżowaniach
-
Ankietowy
pomiar ruchu jw.
Wykonawca zaprojektuje w opracowaniach projektowych zastosowanie takich nowoczesnych materiałów do wykonania obiektów budowlanych i urządzeń, które spełniają wymagania obowiązujących przepisów oraz są zgodne z wymaganiami norm i z zasadami wiedzy technicznej.
Wykonawca wykona opracowania projektowe w szacie graficznej, która spełnia następujące wymagania:
- zapewnia czytelność, przejrzystość i jednoznaczność treści,
- część opisowa będzie pisana na komputerze,
- jest zgodna z wymaganiami odpowiednich przepisów, norm i wytycznych,
- całość dokumentacji będzie oprawiona w twardą oprawę na, odwrocie której będzie spis treści,
- rysunki będą wykonane wg zasad rysunku technicznego,
- każdy rysunek powinien być opatrzony metryką, podobnie jak strony tytułowe i okładki poszczególnych części składowych opracowania projektowego.
Szata graficzna i układ projektu budowlanego powinna spełniać wymagania rozporządzenia [1.1].
Ponadto wymaga się aby:
-
części opisowe wykonane były za pomocą komputerowego edytora tekstów zgodnym
z formatem z MS Word,
-
obliczenia ilości podstawowych robót
były wykonane za pomocą arkusza
kalkulacyjnego zgodnym z formatem MS Excel.
Przed przekazaniem opracowań projektowych do odbioru częściowego lub ostatecznego Wykonawca przedstawi Zamawiającemu do akceptacji proponowany spis teczek i ogólną szatę graficzną opracowań projektowych.
Wykonany projekt jest własnością Zamawiającego i należy przekazać go łącznie z podkładem sytuacyjno wysokościowym,.
Ponadto dokumentację przetargową należy przekazać w wersji elektronicznej i tak:
- pliki tekstowe – format *.pdf lub *MS Word,
- pliki graficzne – format *.pdf lub *.tif
Wykonawca jest odpowiedzialny za jakość i zgodność zastosowanych materiałów, metod i oprogramowania komputerowego do wykonywanych pomiarów, badań (inwentaryzacji), ocen stanu technicznego i prac projektowych z wymaganiami Opisu przedmiotu zamówienia oraz poleceniami Zamawiającego.
Wykonawca jest odpowiedzialny za stosowane metody wykonywania opracowań projektowych.
Kserokopie wszelkich
uzyskanych warunków, uzgodnień i opinii należy na bieżąco przekazywać
Zamawiającemu, w terminach umożliwiających ew. skorzystanie z trybu
odwoławczego.
Ujawnione wady w przekazanych opracowaniach projektowych Wykonawca poprawi niezwłocznie po otrzymaniu zawiadomienia Zamawiającego o ich wykryciu.
Poniżej przedstawiono wymagania dla opracowań projektowych objętych zleceniem.
Mapa do celów projektowania w skali 1:500 powinna posiadać aktualną klauzulę właściwego ośrodka geodezyjnego oraz powinna spełniać wymagania określone w ustawie [9] i w ogólnych specyfikacjach technicznych GG-00.00.00. – Wymagania ogólne [11.1] i w ogólnych specyfikacjach technicznych GG-00.11.01. - Wykonanie mapy dla celów projektowania dróg [11.2].
Szczegółowy zakres i forma projektu powinna przede wszystkim spełniać wymagania określone w ustawie prawo budowlane [1] w tym w art.34 ust.1, 2 i 3 oraz w rozporządzeniu [1.1] i w warunkach technicznych.
Poniżej przedstawiono wykaz i
zawartość materiałów projektowych wykonywanych dla uzyskania opinii, uzgodnień
i pozwoleń wymaganych przepisami szczególnymi, które przeciętnie mogą wystąpić
w trakcie uzgadniania projektu budowlanego w drogownictwie. Materiały te należy
wykonać w ilościach niezbędnych do uzyskania przedmiotowych opinii, uzgodnień i
pozwoleń.
Wykonawca uzyska w imieniu Zamawiającego wszystkie wymagane opinie, uzgodnienia i pozwolenia na podstawie ww. materiałów.
Celem tego opracowania projektowego jest uzyskanie niezbędnych danych dla potrzeb wykonania, odbioru i rozliczenia robót budowlanych.
Podstawą dla opracowania projektu jest :
- możliwości jednoznacznej oceny i wyceny przedmiotu zamówienia przez oferentów ubiegających się o zamówienie na wykonanie robót budowlanych,
- potrzeb przyszłego procesu wykonawstwa robót budowlanych.
W skład projektu wchodzą m.in. następujące składniki obejmujące wszystkie planowane obiekty, instalacje i urządzenia:
- plansza zbiorcza przebudowy urządzeń infrastruktury technicznej nie związanych z drogą – materiał do uzgodnienia ZUD,
- operaty wodno-prawne wg potrzeb,
- projekt ukształtowania terenu
- projekt zieleni
-
plan
orientacyjny
-
plan
sytuacyjny w skali 1:500
-
przekroje
poprzeczne 1:100,
-
schematy
wytyczenia obiektów, np. skrzyżowań
-
plany
warstwicowe skrzyżowań (1:500)
-
przekroje
normalne i konstrukcyjne w skali 1:50 i 1:10,
-
profil podłużny
-
oznakowanie
pionowe i poziome
-
przekroje
geologiczne
Jest to opracowanie projektowe, które stanowić będzie SIWZ dla przeprowadzenia postępowania o zamówienie publiczne na wykonanie robót budowlanych objętych dokumentacją projektową oraz ich późniejsze rozliczenie i odebranie.
Zawartość SIWZ na roboty budowlane powinna być zgodna z ustawą o zamówieniach publicznych [2].
Dokumentacja przetargowa dla robót budowlanych powinna zawierać:
a)
Instrukcję dla
oferentów wraz z
formularzami.
b)
Istotne
postanowienia umowy.
c) Szczegółowe Specyfikacje Techniczne (wykonane m.in. na podstawie Ogólnych Specyfikacji Technicznych obowiązujących w pionie GDDKIA). SST powinny zawierać szczegółowe wymagania dla wykonawcy robót w zakresie: sprzętu, materiałów, transportu, wykonania robót, kontroli jakości robót, obmiarów robót, odbiorów robót i płatności za roboty. SST są ściśle powiązane z Dokumentacją projektową i Ślepym kosztorysem.
d) Dokumentację projektową (wyciąg z projektu przebudowy drogi)).